Pod takim hasłem przebiegało wyjątkowe spotkanie poświęcone funkcjonowaniu dzieci w spektrum autyzmu, które odbyło się 3 kwietnia w Szkole Podstawowej w Płonce Kościelnej. Wydarzenie, stanowiące kontynuację działań w ramach ogólnopolskiego projektu Niebieskie Igrzyska, zgromadziło ekspertów, rodziców oraz nauczycieli i zaproszonych gości -
Burmistrz Krzysztof Gołaszewski oraz Dyrektor Przedszkola nr 2 w Łapach-
Dwójeczka Promująca Zdrowie Przedszkole panią Anetę Perkowską
Ane Per- inicjatorkę projektu „Matka - siłą żywiołu”.

Spotkanie rozpoczęła dyrektor szkoły pani Beata Polowczyk, wyjaśniając jego istotę oraz dziękując wszystkim za przyjęcie zaproszenia.

Jednym z kluczowych elementów zebrania był panel dyskusyjny prowadzony przez pedagog panią Martę Kamińską, w którym uczestniczyli rodzice dzieci w spektrum oraz pani Iwona Jaźwińska - specjalistka z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łapach. Tematyka panelu obejmowała m.in. wyzwania związane z diagnozą autyzmu, codzienne funkcjonowanie dzieci, troski i potrzeby rodzin oraz sposoby dostosowania systemu edukacyjnego do potrzeb uczniów z ASD. Eksperci podkreślili znaczenie indywidualnego podejścia do każdego dziecka, prawidłowego nastawienia grupy rówieśniczej oraz współpracy między nauczycielami a rodzicami.

Spotkanie stało się również przestrzenią do wymiany osobistych, wzruszających historii i doświadczeń. Rodzice dzielili się swoimi wyzwaniami, ale i sukcesami, jakie osiągnęli na drodze wychowania i edukacji swoich dzieci. Podkreślano potrzebę kontynuowania współpracy i organizowania podobnych inicjatyw.
Uczestnicy spotkania mieli również możliwość obejrzenia relacji osoby dorosłej w spektrum autyzmu opowiadającej o swoim funkcjonowaniu w społeczeństwie. Osoby z ASD mogą wnieść wiele unikalnych cech i talentów, jeśli tylko stworzy się im przestrzeń do rozwoju i akceptacji.
W piękny sposób podsumowała spotkanie pani Iwona Jaźwińska, przytaczając wiersz ks. Jana Twardowskiego pt. „Sprawiedliwość” podkreślający potrzebę doceniania różnorodności.

Inicjatywa ta pokazała, jak ważne jest wspólne działanie – kiedy rodzice, nauczyciele i eksperci łączą siły, rodzi się przestrzeń pełna zrozumienia i współpracy. Każdy zasługuje bowiem na akceptację i możliwość rozwoju w świecie, w którym inność nie będzie barierą, lecz bogactwem, a każde dziecko znajdzie swoje miejsce pełne ciepła i wsparcia.