Załącznik nr 1 do zarządzenia
Dyrektora Szkoły Podstawowej
im. Jana III Sobieskiego w Płonce Kościelnej
z dnia 26 października 2020 r.
Regulamin kształcenia na odległość
w Szkole Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Płonce Kościelnej
aktualizacja z dnia 15.02.2022
- Zajęcia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:
1) lekcji online na platformie https://epodreczniki.pl z wykorzystaniem Office 365 (MSTeams), dziennika Librus;
2) innych materiałów wskazanych przez nauczyciela zintegrowanych z podręcznikiem lub ćwiczeniami obowiązującymi w szkole;
3) informacji i materiałów edukacyjnych zamieszczonych na stronie internetowej szkoły http://www.spplonka.pl/.
- Kontakty z uczniami i rodzicami w ramach nauczania zdalnego będą prowadzone w oparciu o:
1) dziennik elektroniczny,
2) MSTeams,
3) zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl,
4) komunikację poprzez pocztę elektroniczną wykorzystującą email służbowy nauczyciela,
5) komunikatory np. Messenger – możliwe są w klasach I-VIII oraz w oddziałach przedszkolnych wyłącznie w kontaktach z rodzicami oraz w klasie VIII do komunikacji z uczniem.
- Zasady prowadzenia zajęć na odległość:
1) Wszyscy użytkownicy przestrzegają zasad etykiety, bezpiecznego porozumiewania się w Internecie;
2) Za treści zamieszczone w załącznikach na stronie szkoły, odpowiadają ich autorzy;
3) Za prowadzenie zajęć odpowiedzialny jest nauczyciel. Do jego zadań należy:
a) systematyczne monitorowanie aktywności poszczególnych uczniów;
b) motywowanie do udziału w zajęciach uczniów o małej aktywności;
c) sprawdzanie i ocenianie poszczególnych zadań zgodnie z Regulamin zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczniów;
d) udzielanie informacji merytorycznych uczniom lub ich rodzicom;
e) odbieranie od dyrektora informacji o sposobie i trybie realizacji zadań jednostki
w okresie ograniczenia jej funkcjonowania;
f) współpraca z dyrektorem, innymi nauczycielami, uczniami, rodzicami
w zapewnieniu uczniom potrzeb edukacyjnych i ich możliwości psychofizycznych, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;
g) współpraca z innymi nauczycielami przy ustalaniu przez dyrektora tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas, uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
h) współpraca z dyrektorem jednostki i z innymi nauczycielami, przy ustalaniu przez dyrektora sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach.
4) Przygotowane przez nauczyciela materiały zawierają kolejne treści z podstawy programowej oraz będą:
a) zamieszczane przez nauczycieli zgodnie z ustalonym tygodniowym planem danego oddziału;
b) dostosowane do możliwości uczniów z uwzględnieniem różnych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności;
c) przygotowane z zastosowaniem oprogramowania ogólnodostępnego nie powodującego ponoszenia przez uczniów dodatkowych kosztów i potrzeby wychodzenia z domu.
5) Nauczyciel może modyfikować pracę z uczniem w oparciu o niniejszy regulamin.
6) Nauczyciel potwierdza uczestnictwo uczniów w zajęciach odnotowując obecność/nieobecność w dzienniku elektronicznym.
7) W trakcie pracy zdalnej:
a) zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane w porozumieniu z rodzicami uczniów, o ile organ prowadzący szkołę nie podejmie innej decyzji,
b) zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są realizowane w porozumieniu z rodzicami,
c) informacje o sposobie realizacji indywidualnego nauczania, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego będą przekazywane na bieżąco,
d) za koordynowanie współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami odpowiadają wychowawcy klas,
e) pedagog szkolny koordynuje zadania dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy wychowawczo-profilaktycznej,
f) Dyrektor i pedagog koordynują realizację bieżących zadań szkoły.
8) Nauczyciel zapewnia konsultacje w wymiarze co najmniej 30 minut tygodniowo.
- Do zadań dyrektora i wicedyrektorów należy:
1) kierowanie pracą szkoły, tj. wyznaczanie zadań nauczycielom i nadzór;
2) koordynacja współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców;
3) informowanie zdalnie rodziców o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły;
4) ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań;
5) ustalenie we współpracy z nauczycielami:
a) tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach uwzględniając w szczególności:
- równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
- łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
b) warunków i sposobów przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny;
c) potrzeby modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania;
d) źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;
e) sposobu komunikowania się z uczniami i rodzicami;
f) możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych;
g) przekazywania treści utrwalających wiedzę;
h) ilość przekazywanego materiału w danym dniu;
i) metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności;
j) formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;
k) trybu konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem.
8) Wychowawca klasy:
1) koordynuje kształcenie zdalne uczniów,
2) zbiera uwagi związane z funkcjonowaniem pracy zdalnej,
3) przekazuje informacje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danej klasie.
9) Uczniowie:
1) samodzielnie (np. przez e-dziennik, MSTeams, komunikatory- dotyczy klasy VIII) lub z pomocą rodziców nawiązują kontakt z wychowawcą i nauczycielami,
2) w zależności od wieku i stopnia samodzielności w korzystaniu z narzędzi do kontaktu zdalnego - organizują naukę własną w domu,
3) przesyłają wskazane przez nauczyciela prace na jego pocztę służbową, podając w temacie: klasę, imię i nazwisko, datę zadania pracy,
4) pracują systematyczne,
5) wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania uczniowie na bieżąco zgłaszają wychowawcy lub nauczycielom,
6) przestrzegają zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie,
7) pamiętają o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami.
9. Rodzice:
1) zachęcają dzieci do samodzielnej pracy,
2) utrzymują w kontakt z wychowawcą i nauczycielami,
3) miarę możliwości wspierają (ale nie wyręczają) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.