Załącznik nr 1 do zarządzenia

Dyrektora Szkoły Podstawowej

im. Jana III Sobieskiego w Płonce Kościelnej

z dnia 26 października 2020 r.

 

Regulamin  kształcenia na odległość 

w Szkole Podstawowej im. Jana III Sobieskiego w Płonce Kościelnej

aktualizacja z dnia 15.02.2022

 

 

  1. Zajęcia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość:

1)     lekcji online na platformie https://epodreczniki.pl z wykorzystaniem Office 365 (MSTeams), dziennika Librus;

2)     innych materiałów wskazanych przez nauczyciela zintegrowanych z podręcznikiem lub ćwiczeniami obowiązującymi w szkole;

3)     informacji i materiałów edukacyjnych zamieszczonych na stronie internetowej szkoły http://www.spplonka.pl/.

 

  1. Kontakty z uczniami i rodzicami w ramach nauczania zdalnego będą  prowadzone w oparciu o:

1)     dziennik elektroniczny,

2)     MSTeams,

3)     zintegrowaną platformę edukacyjną https://epodreczniki.pl,

4)     komunikację poprzez pocztę elektroniczną wykorzystującą email służbowy nauczyciela,

5)     komunikatory np. Messenger – możliwe są w klasach I-VIII oraz w oddziałach przedszkolnych wyłącznie w kontaktach z rodzicami oraz w klasie VIII do komunikacji z uczniem.

 

  1. Zasady prowadzenia zajęć na odległość: 

1)     Wszyscy użytkownicy przestrzegają zasad etykiety, bezpiecznego porozumiewania się w Internecie;

2)     Za treści zamieszczone w załącznikach na stronie szkoły, odpowiadają ich autorzy;

3)     Za prowadzenie zajęć odpowiedzialny jest nauczyciel. Do jego zadań należy:

a)     systematyczne monitorowanie aktywności poszczególnych uczniów;

b)     motywowanie do udziału w zajęciach uczniów o małej aktywności;

c)     sprawdzanie i ocenianie poszczególnych zadań zgodnie z Regulamin zdalnego monitorowania i oceniania postępów uczniów;

d)     udzielanie informacji merytorycznych uczniom lub ich rodzicom;

e)     odbieranie od dyrektora informacji o sposobie i trybie realizacji zadań jednostki
w okresie ograniczenia jej funkcjonowania; 

f)      współpraca z dyrektorem, innymi nauczycielami, uczniami, rodzicami
w zapewnieniu uczniom potrzeb edukacyjnych i ich możliwości psychofizycznych, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;

g)     współpraca z innymi nauczycielami przy ustalaniu przez dyrektora tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas, uwzględniając w szczególności: 

  • równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, 
  • możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, 
  • łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia, 
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;

h)     współpraca z dyrektorem jednostki i z innymi nauczycielami, przy ustalaniu przez dyrektora sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach.

4)     Przygotowane przez nauczyciela materiały zawierają kolejne treści z podstawy programowej oraz będą:

a)     zamieszczane przez nauczycieli zgodnie z ustalonym  tygodniowym planem danego oddziału;

b)     dostosowane do możliwości uczniów z uwzględnieniem różnych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności;

c)     przygotowane z zastosowaniem oprogramowania ogólnodostępnego nie  powodującego ponoszenia przez uczniów dodatkowych kosztów i potrzeby wychodzenia z domu.

5)     Nauczyciel może modyfikować pracę z uczniem w oparciu o niniejszy regulamin.

6)     Nauczyciel potwierdza uczestnictwo uczniów w zajęciach odnotowując obecność/nieobecność w dzienniku elektronicznym.

7)     W trakcie pracy zdalnej:

a)   zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane w porozumieniu  z rodzicami uczniów, o ile organ prowadzący szkołę nie podejmie innej decyzji,

b)  zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są realizowane w porozumieniu z rodzicami,

c)   informacje o sposobie realizacji indywidualnego nauczania, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego będą przekazywane na bieżąco,

d)  za koordynowanie współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami odpowiadają wychowawcy klas,

e)   pedagog szkolny koordynuje zadania dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy wychowawczo-profilaktycznej,

f)    Dyrektor i pedagog koordynują realizację bieżących zadań szkoły.

8) Nauczyciel zapewnia konsultacje w wymiarze co najmniej 30 minut tygodniowo.

 

  1. Do zadań dyrektora i wicedyrektorów należy:

1)              kierowanie  pracą szkoły, tj. wyznaczanie  zadań nauczycielom i nadzór;

2)              koordynacja współpracy nauczycieli, uczniów i rodziców;

3)              informowanie zdalnie rodziców o najważniejszych zmianach w trybie pracy szkoły;

4)               ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań;

5)        ustalenie we współpracy z nauczycielami: 

a)     tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach uwzględniając w szczególności:

  • równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
  • możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
  • łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
  • ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;

b)     warunków i sposobów przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny;

c)     potrzeby modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego i szkolnego zestawu programów nauczania;

d)     źródeł i materiałów  niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;

e)     sposobu komunikowania się z uczniami i rodzicami;

f)      możliwości ucznia i rodzica do korzystania z materiałów elektronicznych;

g)     przekazywania treści utrwalających wiedzę;

h)     ilość przekazywanego materiału w danym dniu;

i)      metody monitorowania postępów uczniów oraz weryfikacji ich wiedzy i umiejętności;

j)      formy informowania uczniów i rodziców o postępach w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;

k)     trybu konsultacji ucznia i rodzica z nauczycielem.

 

8)     Wychowawca klasy:

1)     koordynuje kształcenie zdalne uczniów,

2)     zbiera uwagi związane z funkcjonowaniem pracy zdalnej,

3)     przekazuje informacje wszystkim nauczycielom prowadzącym zajęcia w danej klasie.

 

9)     Uczniowie:

1)      samodzielnie (np. przez e-dziennik, MSTeams, komunikatory- dotyczy klasy VIII) lub z pomocą rodziców nawiązują kontakt z wychowawcą i nauczycielami,

2)      w zależności od wieku i stopnia samodzielności w korzystaniu z narzędzi do kontaktu zdalnego - organizują naukę własną w domu,

3)      przesyłają wskazane przez nauczyciela prace na jego pocztę służbową, podając w temacie: klasę, imię i nazwisko, datę zadania pracy,

4)      pracują systematyczne,

5)      wszelkie wątpliwości co do formy, trybu czy treści nauczania uczniowie na bieżąco zgłaszają wychowawcy lub nauczycielom,

6)      przestrzegają zasad bezpieczeństwa w pracy z komputerem i w Internecie,

7)      pamiętają o etykiecie językowej i kulturze w komunikacji z nauczycielami.

 

9. Rodzice:

1)     zachęcają dzieci do samodzielnej pracy,

2)     utrzymują  w kontakt z wychowawcą i nauczycielami,

3)     miarę możliwości wspierają (ale nie wyręczają) dzieci w wykonywaniu zadanych prac.